اخبار   
 

 ساخت‌وسازِ تجاری به حریم حافظیه رسید

رییس شورای شهر شیراز در روز حافظ از احداث مجموعه‌ی تجاری در جوار حافظیه، به‌جای احداث باغ‌موزه‌ی مشاهیر ابزار نگرانی کرد. احمدرضا دستغیب در بازدید از مجموعه‌ی باغ‌موزه‌ی مشاهیر در ضلع شمالی حافظیه گفت: قرار بود در اطراف مجموعه‌ی تاریخی ـ گردشگریِ حافظیه و باغ‌های جهان‌نما و باغ ملی، پردیس گردشگری با هدف جذب گردشگر و افزایش مساحت مجموعه‌ی گردشگری حافظیه با عنوان «باغ‌موزه‌ی مشاهیر» احداث شود؛ اما روند کنونی نشان می‌دهد که مجموعه‌ای تجاری در دست احداث است ...

ساخت‌وسازِ تجاری به حریم حافظیه رسید
■ مجتمع تجاری جایگزینِ باغ‌موزه‌ی مشاهیر می‌شود


رییس شورای شهر شیراز در روز حافظ از احداث مجموعه‌ی تجاری در جوار حافظیه، به‌جای احداث باغ‌موزه‌ی مشاهیر ابزار نگرانی کرد. احمدرضا دستغیب در بازدید از مجموعه‌ی باغ‌موزه‌ی مشاهیر در ضلع شمالی حافظیه ابراز نگرانی کرد و گفت: قرار بود در اطراف مجموعه‌ی تاریخی ـ گردشگریِ حافظیه و باغ‌های جهان‌نما و باغ ملی، پردیس گردشگری با هدف جذب گردشگر و افزایش مساحت مجموعه‌ی گردشگری حافظیه با عنوان «باغ‌موزه‌ی مشاهیر» احداث شود؛ اما روند کنونی نشان می‌دهد که مجموعه‌ای تجاری در دست احداث است.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر شیراز در صفحه اینستاگرام پارلمان شهری، دستغیب در ادامه افزود: مجموعه تجاری در حاشیه آرامگاه حافظ که با تملک منازل مسکونی اطراف آن در حال احداث است، به هویت تاریخی و فرهنگی منطقه و مجوعه حافظیه آسیب جدی وارد می‌کند.

به گفته رئیس شورای شهر شیراز، آرامگاه حافظ در منطقه‌ای با هویت عرفانی و منزه از مسائل تجاری احداث شده، ضلع شرقی حافظیه به دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز و ضلع جنوبی آن به حرم علی‌بن‌حمزه موسی‌الکاظم منتهی می‌شود که از دیرباز این مجموعه برای مردم شیرزا، فضا عرفانی و معغنوی به همراه داشته است.

دستغیب ضمن اشاره به این‌که به نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس با تغییر سلیقه و ذائقه نسبت به حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی در شهر شیراز بی‌توجه شده و به مسائل اقتصادی و تجاری روی آورده، تاکید کرد: باید از ساخت مجتمع تجاری در جوار حافظیه ابراز تاسف کرد. لذا ضروریست که استاندار فارس و نماینده مردم شیراز در خانه ملت مانع از احداث مجتمع تجاری در جوار حافظیه با سازه‌های بتنی نامناسب شوند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
پروژه‌ی باغ‌موزه‌ی مشاهیر استان فارس، ۴۲درصد پیشرفت فیزیکی دارد

اما جمشید معینی، معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ۱۶ خرداد سال ۹۵ اعلام کرده بود که پروژه باغ موزه مشاهیر در چارچوب مصوبه کمیسیون ماده پنج، در سال ۷۴ در قالب طرح اتصال حافظیه به هفت تن به عنوان «محور عرفان» معرفی شد، تا پروژه ملی باغ موزه مشاهیر، محدوده آرامگاه حافظ از سه هکتار به هفت هکتار توسعه یابد. این پروژه می‌تواند نقش موثری در معرفی داشته های فرهنگی، تاریخی و ادبی استان فارس داشته باشد.

در باغ موزه مشاهیر، ۴۸ باغ برای معرفی ۴۸ مشاهیر ادبی ساخته می‌شود و مشاهیر ادبی مانند سعدی، خواجوی کرمانی، فردوسی، غزنوی، خیام، نظامی گجوی، عطار، مولانا،، ملک‌الشعرای بهار، نیما یوشیج، صائب تبریزی و در بُعد بین المللی نیز گوته، هگل، شکسپیر، تولستوی، تاگور و دانته در این مکان معرفی می‌شوند.

براساس اعلام نظر مسئولان میراثی استان فارس، باغ موزه مشاهیر تنها به مشاهیر ادبی اختصاص دارد.

گفتنی است که بافت قدیم شهرشیراز به مساحت تقریبی ۳۶۰هکتاردر قلب این شهر جای دارد. این محدوده که ۲. ۸ درصد مساحت کل شهر راشامل می‌شود، هسته اولیه شکل‌گیری شهر شیراز در آن قرار گرفته و در دوره‌های مختلف توسعه و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است که حدود آن دروازه‌ها و حصار دور شهر در دوره زندیه است.

مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده‌ای از بناها و مجموعه‌های با ارزش تاریخی در این محدوده واقع شده است. در واقع این منطقه شیراز قدیم است که دارای ویژگی‌های خاص خود است. در این بافت ۴۰۰ اثر بار ارزش، هشت دروازه، ۲ مرکز و چندین مکان فرهنگی وجود دارد. حفظ، نگهداری و مرمت این آثار و مجموعه‌ها علاوه بر این که حیات دوباره‌ای به این آثار می‌دهد، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز هویت تاریخی فرهنگی شهر شیراز را احیا می‌کند.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  20:10   یکشنبه 22 مهر 1397  
 نظرات